Głodujący krwiopijcy – recenzja filmu „Daybreakers – Świt”

wrz 18, 2024 | Sala kinowa

Wampiry gościły na ekranach kin już setki, jeśli nie tysiące razy. W ostatnich latach odnotowaliśmy kolejny boom na krwiopijców, głównie za sprawą komercyjnego sukcesu cyklu „Zmierzchu” Stephenie Meyers i jego ekranizacji. W natłoku nowych wampirzych produkcji, kręconych zarówno przez dobrze wszystkim znanych hollywoodzkich reżyserów, jak również i amatorów, niełatwo jest jednak znaleźć coś oryginalnego. Twórcy prześcigają się w sposobach na ukazanie wampira w nowym kontekście, choć rzadko kiedy z pożądanym skutkiem. Braciom Spierig sztuka ta jednak do pewnego stopnia się powiodła.

Chociaż „Daybreakers – Świt” nie należy do najlepszych filmów w swoim gatunku, to przyznać trzeba, że pomysł, na którym zasadza się jego fabuła, jest nietuzinkowy. Michael i Peter Spierig ukazują nam wizję świata, w którym cywilizacja cierpi z powodu tajemniczej choroby zmieniającej ludzi w wampiry. Do 2019 roku liczba niezakażonych ludzi zmniejszyła się do 5% obecnej populacji. Pozostali, naznaczeni piętnem wampiryzmu, cierpią głód, nie mając skąd czerpać świeżej krwi. Próby stworzenia jej sztucznego zamiennika spełzają zaś na niczym. I kiedy wydaje się, że gatunku ludzkiego nic już nie jest w stanie uchronić przed wymarciem, wśród wampirów pojawiają się pojedyncze jednostki gotowe chronić ich przed niebezpieczeństwem ze strony krwiopijców.

Szybko niestety okazuje się, że wyłączywszy niebanalną fabułę, film nie wybija się niczym specjalnym na tle innych produkcji utrzymanych w podobnej konwencji. „Daybreakers” odznacza się wprawdzie sprawnym montażem, a odpowiedzialny za zdjęcia Ben Nott w niejednej scenie dał popis operatorskiej inwencji, jednak pozostałe elementy filmu trzymają co najwyżej przyzwoity, rzemieślniczy poziom. Krwiopijcy, zwłaszcza ci najbardziej wygłodzeni, wyglądają przerażająco, ale nie powinno dziwić to w dzisiejszych czasach, gdy twórcy mają niemal nieskrępowane możliwości w dziedzinie charakteryzacji i efektów specjalnych. Muzyka Christophera Gordona pobrzmiewa w tle, podkreślając nastrój scen, ale nikomu raczej nie przyjdzie do głowy sięgać po soundtrack.

Kilka ciepłych słów należałoby jednak skierować pod adresem aktorów. Rolę Edwarda Daltona wziął Ethan Hawke, natomiast postać Lionela Cormaca zagrał słynny Willem Dafoe. Jedną z kluczowych kreacji stworzyła także Claudia Karvan, znana choćby jako Sola z „Zemsty Sithów”. Niestety, scenariusz obfituje w papierowych, szablonowych bohaterów, których nie ratuje nawet solidna gra odtwórców. Problem dotyczy nawet postaci kluczowych dla fabuły i najdobitniej daje się zauważyć na przykładzie Willema Dafoe. Choć aktor ten zaprezentował wysoki poziom gry, do którego dawno już zdążył przyzwyczaić swoich fanów, to mimo wysiłku włożonego w odegranie bohatera, Lionel Cormac pozostaje postacią mocno archetypiczną i przewidywalną.

Czy zatem warto dać szansę „Daybreakers – Świtowi”? Mimo wszystko tak. Choć film ten w wielu aspektach wypada przeciętnie, to na tle innych wampirzych produkcji odznacza się ciekawą, oryginalną fabułą, nie pozwalającą widzowi się nudzić. Chyba nikt, kto obejrzy dzieło braci Spierig, nie będzie gotów umieścić go na jednej półce z najlepszymi reprezentantami gatunku. Niemniej jednak, licząc na półtorej godziny niezobowiązującej, wciągającej rozrywki, warto zdecydować się właśnie na „Daybreakers”.

Ocena: 6/10

Tytuł: Daybreakers – Świt

Tytuł oryginału: Daybreakers

Kraj: USA, Australia

Data premiery: 2009

Czas projekcji: 98 minut

Reżyseria: Michael Spierig, Peter Spierig

Scenariusz: Michael Spierig, Peter Spierig

Obsada: Ethan Hawke, Willem Dafoe, Claudia Karvan, Isabel Lucas, Michael Dorman

Tekst archiwalny. Recenzja opublikowana pierwotnie na łamach portalu Bestiariusz 24 lipca 2013 roku.

Damian Bartosik

Bloger i autor

Książki towarzyszą mi, odkąd pamiętam. Uwielbiam je nie tylko czytać i analizować, ale także otaczać się ich fizycznym pięknem. Życie bez szelestu przewracanych kartek i zapachu pożółkłych stronic straciłoby wiele ze swojego uroku. Chętnie podzielę się z Wami swoją pasją.

Najnowsze artykuły

Pokoje

Biblioteka

Sala kinowa

Pokój gier

Gabinet

Salon

Lamus

Zapisując się do newslettera akceptuję postanowienia Polityki prywatności

Śledź mnie

Przeczytaj również

Jakie to popieprzone! – recenzja serialu „Nowy Smak Wiśni”

Jakie to popieprzone! – recenzja serialu „Nowy Smak Wiśni”

"Początek lat 90. XX w. Ambitna reżyserka jedzie do Hollywood, aby nakręcić film, jednak wpada do świata halucynacji pełnego seksu, magii, zemsty i… małych kotków." Rzadko zdarza się, aby złożony z zaledwie kilkunastu wyrazów opis netflixowego serialu zdołał...

Niezwykły hołd dla Bruegla – recenzja filmu „Młyn i krzyż”

Niezwykły hołd dla Bruegla – recenzja filmu „Młyn i krzyż”

"Młyn i krzyż" był jednym z najbardziej wyczekiwanych polskich filmów 2011 roku. Odkąd rozpoczęła się kampania reklamowa, było jasne, że produkcja Lecha Majewskiego, wzorem jego poprzednich obrazów, będzie przedsięwzięciem nietuzinkowym. Pomysł przeniesienia na...

Ponadczasowo piękna – recenzja książki „Zabić drozda”

Ponadczasowo piękna – recenzja książki „Zabić drozda”

Dorobek literacki Harper Lee obejmuje zaledwie dwie powieści, ale ich wpływ - zwłaszcza pierwszej z nich - na amerykańską literaturę, jest trudny do przecenienia. Opublikowana w 1960 roku książka "Zabić drozda" urzekła miliony czytelników w Stanach Zjednoczonych i...